Melyik divatkedvelő embert ne érdekelné, hogyan is áll össze egy igazán
professzionális divatbemutató kis hazánkban valamint a divat legújabb
fellegvárában az ázsiai kontinens országaiban. Rövid bejegyzésemben kis
betekintést szeretnék adni olvasóinknak, egy két kulisszatitok megosztásával.
Az emberek többsége azt gondolja a modellek munkája igen egyszerű, hiszen
angyalarcú, vékony lányok és jó testű fiúk sétálgatnak a kifutón egy –egy
pózban a reflektorfény megvilágításában készül róluk pár divatfotó, majd
lesétálnak a színpadról. A helyzet azonban korántsem ilyen egyszerű. Aki egy
kicsit is részese volt már egy ilyen shownak az tudja, hogy hónapokkal a
bemutató előtt elkezdődik egy komoly háttérmunka ahhoz, hogy a végeredmény
profi és egyedülálló legyen. A hazai divatbemutatóknak általában a
nagyobb üzletláncok, bevásárló központok adnak otthont, míg Ázsiában ugyanezt a
különböző éjszakai klubok, nagyobb bárok teszik meg.
Itthon az első lépés, hogy a különböző üzletek, márkák
jelentkeznek a divathét időpontjának kihirdetése után arra, hogy bemutathassák
a legújabb kollekcióikat az adott évszaknak megfelelően. Ennek igen nagy anyagi
vonzata van, melyből fedezik a show elkészítésének költségeit. Általában
országosan minden divathetet szervező bevásárló központban 8-10 üzlet ruhái
kerülnek bemutatásra, melyeket egy 40 perces bemutatón tárnak a divatkedvelő
közönség elé. Kínában, Koreában és Thaiföldön egészen más a helyzet, hiszen egy
estén egy adott tervező kollekciója kerül bemutatásra. Ilyen például Victoria’s
Secret fashion show vagy a Triumph amely megrendezésre kerül, de a legtöbb
bemutató a TrueColor keretein belül zajlik.
Magyarországon és Kínában is a divatshowk nagy része táncosokkal,
modellekkel és sok extrém sportot űző fellépő (például deszkások, bringások,
artisták, breakesek) segítségével készül, akik színesítik a produkciót. Érdekes
dolog azonban, hogy itthon sokkal nagyobb hangsúlyt fektetnek a kollekcióra, a
sminkek és hajak minőségére, míg az ázsiai kontinensen csak a show, az előadás
a hangsúlyos, minden más csak mellékes, minőségben meg sem közelítik a hazai
bemutatók ízlésvilágát.
Itthon az üzletek jelentkezését követően az üzletláncok vezetősége
pályázatot ír ki a show elkészítésére majd a kiválasztott szervező és az áruház
igazgatója között létrejött szerződés aláírása után elkezdődhet a munka. Az
üzletközpont marketingese elkészíti a tervet, a színpaddal vagy kifutóval
kapcsolatban valamint kitalál egy koncepciót, ami köré az előadást építik. Idén
ősszel például a szegedi Árkádban divat és költészet találkozása köré építkeztek,
míg a Pécsett a Vissza a jövőbe c. film adta meg az előadás vázát. Eközben a
bemutató készítője kiválasztja a koreográfust, táncosokat, modelleket, amelyre
castingok kiírása révén kerül sor, de előfordult már, hogy elég volt a jó
kapcsolatrendszer is ahhoz, hogy valaki színpadra állhasson.

A show szereplőinek feladata, hogy lepróbálják az üzletek bemutatni kívánt
kollekcióit, amit az üzletvezető, vagy sok esetben a stylist rak össze. Ezek
után nem maradt más hátra, mint egy igen hosszú és fárasztó főpróba
lebonyolítása, amely általában zárás után kezdődik el és egészen hajnalig tart.
Itt a vezetőség jóváhagyása szükséges a másnapi élő show megrendezéséhez.
Itthon több fővárosi és vidéki üzletközpont az első előadás előtt tart egy VIP
showt, ami szintén az áruház zárása után 21:00 órakor veszi kezdetét. Ekkor a
magyar divat világ színe java végignézheti a bemutatót majd ezt követően egy
állófogadáson megoszthatja egymással véleményét a kollekciókkal és a
bemutatóval kapcsolatban.
Ázsiában ennél sokkal egyszerűbb a helyzet. A castingokra ott is sor
kerül, azonban a fellépők ráérnek pár órával az adott bemutató előtt megérkezni
a helyszínre ahol lepróbálják, azt a két vagy három szett ruhát, melyet este
bemutatnak, majd összeállítják a séták sorrendjét. Ezután mehetnek is
szépítkezni és relaxálhatnak a show kezdetéig. A kínai közönség rajong az
európai modellekért ezért ott nem feltétel, hogy egy manöken olyan vékony
legyen, mint azt Európában megszokhattuk, sőt az ázsiaiak kifejezetten előnyben
részesítik a telt idomokkal rendelkező hölgyeket és urakat.
Érdekes dolog, hogy az emberek többsége azt gondolná Kínában, Thaiföldön vagy
Koreában egy divatbemutató sokkal nehezebb és több munkával járhat, mint
hazánkban, azonban ez nem így van. Külföldi munkát szerezni csak első körben
nehéz, de ha az ember már kijutott a lehetőségek száma végtelen és még
megszakadni sem kell. Tény, hogy Ázsiában minden este dolgozni kell, míg itthon
csak adott időszakban van lehetőség részt venni egy divathéten.
Képek
forrása:Pinterest
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése