2015. október 31., szombat

A divatbemutatók világa Magyarországon és Ázsiában

Melyik divatkedvelő embert ne érdekelné, hogyan is áll össze egy igazán professzionális divatbemutató kis hazánkban valamint a divat legújabb fellegvárában az ázsiai kontinens országaiban. Rövid bejegyzésemben kis betekintést szeretnék adni olvasóinknak, egy két kulisszatitok megosztásával.


Az emberek többsége azt gondolja a modellek munkája igen egyszerű, hiszen angyalarcú, vékony lányok és jó testű fiúk sétálgatnak a kifutón egy –egy pózban a reflektorfény megvilágításában készül róluk pár divatfotó, majd lesétálnak a színpadról. A helyzet azonban korántsem ilyen egyszerű. Aki egy kicsit is részese volt már egy ilyen shownak az tudja, hogy hónapokkal a bemutató előtt elkezdődik egy komoly háttérmunka ahhoz, hogy a végeredmény profi és egyedülálló legyen.  A hazai divatbemutatóknak általában a nagyobb üzletláncok, bevásárló központok adnak otthont, míg Ázsiában ugyanezt a különböző éjszakai klubok, nagyobb bárok teszik meg.

  Itthon az első lépés, hogy a különböző üzletek, márkák jelentkeznek a divathét időpontjának kihirdetése után arra, hogy bemutathassák a legújabb kollekcióikat az adott évszaknak megfelelően. Ennek igen nagy anyagi vonzata van, melyből fedezik a show elkészítésének költségeit. Általában országosan minden divathetet szervező bevásárló központban 8-10 üzlet ruhái kerülnek bemutatásra, melyeket egy 40 perces bemutatón tárnak a divatkedvelő közönség elé. Kínában, Koreában és Thaiföldön egészen más a helyzet, hiszen egy estén egy adott tervező kollekciója kerül bemutatásra. Ilyen például Victoria’s Secret fashion show vagy a Triumph amely megrendezésre kerül, de a legtöbb bemutató a TrueColor keretein belül zajlik.


Magyarországon és Kínában is a divatshowk nagy része táncosokkal, modellekkel és sok extrém sportot űző fellépő (például deszkások, bringások, artisták, breakesek) segítségével készül, akik színesítik a produkciót. Érdekes dolog azonban, hogy itthon sokkal nagyobb hangsúlyt fektetnek a kollekcióra, a sminkek és hajak minőségére, míg az ázsiai kontinensen csak a show, az előadás a hangsúlyos, minden más csak mellékes, minőségben meg sem közelítik a hazai bemutatók ízlésvilágát.

Itthon az üzletek jelentkezését követően az üzletláncok vezetősége pályázatot ír ki a show elkészítésére majd a kiválasztott szervező és az áruház igazgatója között létrejött szerződés aláírása után elkezdődhet a munka. Az üzletközpont marketingese elkészíti a tervet, a színpaddal vagy kifutóval kapcsolatban valamint kitalál egy koncepciót, ami köré az előadást építik. Idén ősszel például a szegedi Árkádban divat és költészet találkozása köré építkeztek, míg a Pécsett a Vissza a jövőbe c. film adta meg az előadás vázát. Eközben a bemutató készítője kiválasztja a koreográfust, táncosokat, modelleket, amelyre castingok kiírása révén kerül sor, de előfordult már, hogy elég volt a jó kapcsolatrendszer is ahhoz, hogy valaki színpadra állhasson.

Ezután kezdődik el az igazán komoly munka, amikor a különböző sétás és táncos jelenetek kerülnek kidolgozásra. Ezek elkészültével nagy fejtörést okoz a sorrend összeállítása, hogy melyik jelenet után mi következzen, hiszen ahogy az egyik fellépő lejön a színpadról máris váltja egy másik, az átöltözésre maximum perceik vannak, ami lássuk be nem könnyű feladat, ha egy téli ruhatárat kell magukra ölteni esetleges kiegészítőkkel együtt. Így a sorrend véglegesítésénél nagy figyelmet kell fordítani az átöltözésekre, de eközben a rendező nem feledkezhet meg arról sem, hogy a jelenetek zeneileg és koreográfiailag is passzoljanak egymáshoz.


A show szereplőinek feladata, hogy lepróbálják az üzletek bemutatni kívánt kollekcióit, amit az üzletvezető, vagy sok esetben a stylist rak össze. Ezek után nem maradt más hátra, mint egy igen hosszú és fárasztó főpróba lebonyolítása, amely általában zárás után kezdődik el és egészen hajnalig tart. Itt a vezetőség jóváhagyása szükséges a másnapi élő show megrendezéséhez. Itthon több fővárosi és vidéki üzletközpont az első előadás előtt tart egy VIP showt, ami szintén az áruház zárása után 21:00 órakor veszi kezdetét. Ekkor a magyar divat világ színe java végignézheti a bemutatót majd ezt követően egy állófogadáson megoszthatja egymással véleményét a kollekciókkal és a bemutatóval kapcsolatban. 


 Ázsiában ennél sokkal egyszerűbb a helyzet. A castingokra ott is sor kerül, azonban a fellépők ráérnek pár órával az adott bemutató előtt megérkezni a helyszínre ahol lepróbálják, azt a két vagy három szett ruhát, melyet este bemutatnak, majd összeállítják a séták sorrendjét. Ezután mehetnek is szépítkezni és relaxálhatnak a show kezdetéig. A kínai közönség rajong az európai modellekért ezért ott nem feltétel, hogy egy manöken olyan vékony legyen, mint azt Európában megszokhattuk, sőt az ázsiaiak kifejezetten előnyben részesítik a telt idomokkal rendelkező hölgyeket és urakat. 


Érdekes dolog, hogy az emberek többsége azt gondolná Kínában, Thaiföldön vagy Koreában egy divatbemutató sokkal nehezebb és több munkával járhat, mint hazánkban, azonban ez nem így van. Külföldi munkát szerezni csak első körben nehéz, de ha az ember már kijutott a lehetőségek száma végtelen és még megszakadni sem kell. Tény, hogy Ázsiában minden este dolgozni kell, míg itthon csak adott időszakban van lehetőség részt venni egy divathéten. 

Képek forrása:Pinterest

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése