DESIGNERS

Coco Chanel



A kezdetek
1883. január 10-én született Albert Chanel és Jeanne Devolle gyermekeként Saumurban, Franciaországban.
Nevét születésekor elírták, így lett Chanel-ből Chasnel, ami megnehezítette az életrajzírók dolgát. Szegénységben, de legalább a családjával élt, négy testvérrel - az ötödik születésekor meghalt - amíg 12 éves korában édesanyja is elhunyt, apja pedig magukra hagyta őket.


7 évet töltött egy katolikus árvaházban, ahol kitanulta a varrónői szakmát. A nyarakat rokonoknál töltötte, ahol az unokahúgai megmutatták neki, hogyan kell kicsit szebben, díszesebben varrni, mint ahogy azt az apácák elvárnák. 18 éves korában elhagyta az árvaházat, és egy helyi szabónál kezdett dolgozni. Kis idő múlva megismerkedett Étienne Balsan angol aranyifjúval, akibe beleszeretett, és akivel együtt is élt.


Karrier
Elkezdett kalapokat tervezni, és a párizsi elit hamar rajongani kezdett a műveiért. Nemsokára megkereste a kezdőtőkét ahhoz, hogy Balsan és egy másik gazdag szerető, Arthur 'Boy' Chapel segítségével 1909-ben megnyissa saját kalapboltját Chanel Modes néven a Cambon 31. szám alatt. 
Ünnepelt francia színésznők jártak hozzá vásárolni, ami megalapozta hírnevét. 1913-ban első női sport ruhákat kínáló üzlete is megnyílt Deauville-ben. Marthe, Gounaut-Biron grófnője volt a legelső arisztokrata ügyfele. 1916-ban haute couture szalonja Biarritzban kapott helyet, majd négy év múlva a mostani helyén nyílt meg újra, Párizsban. Ready-to-wear kollekciója halála után, 1978-ban debütált.

A legismertebb kosztümje - ami 1923-hoz kötődik - egy elegáns, fekete szegélyes, térdig érő szoknyából és egy szögletes kabátkából áll, gyapjúból szőve, szintén fekete szegéllyel, aranygombokkal. Hozzá gyöngy kosztümékszer illik. A kis fekete ruhát is újra népszerűvé tette, aminek sokoldalúságát az mutatta, hogy nappalra, és éjjelre is tökéletes választás volt, mindössze a megfelelő kiegészítőkkel kellett párosítani.


Coco szerint 'Simplicity is elegance', ami annyit tesz, hogy az egyszerűség jelenti az eleganciát. Elsőként kezdett jersey anyaggal dolgozni. Szívesen kombinálta a bizsukat igazi ékszerekkel, és táskáit pántként funkcionáló aranylánccal díszítette, öv helyett sálat kötött modelljei derekára.
Chanel darabok a tükröződő, és egymásba fonódó C betűkről is felismerhetők, ami nem saját tervezés - egy franciaországi vidék tulajdonosa találta ki neki.


Több, mint 30 éven keresztül lakott a Hotel Ritz Paris-ban, a nácik bevonulása után is. Sok kritika érte amiatt, hogy viszonyt folytatott Hans Gunther von Dincklage német tiszttel - az ő befolyása hatására maradhatott a szállodában.
Később sok agyafúrt történetet talált ki fiatal koráról. Többek között rendületlenül állította, hogy apja azért hagyta el őket, mert Amerikába hajózott, és őt két szívtelen nagynénje vette magához, vagy hogy nem is 12, hanem csak 6 éves volt, mikor édesanyja meghalt.
A II. világháború alatt egy időre be kellett zárnia divatházát, de újult erővel nyitotta meg. Sosem volt házas. 1971. január 10-én halt meg a Hotel Ritzbéli lakosztályában, ahová visszaköltözött utolsó éveire.

Chanel N°5
Egyik kitűnő ötlete az volt, hogy a leghíresebb illatát Ernest Beaux fiatal vegyész mesterségesen; aldehidekkel (szintetikus anyagok, melyeknek virágillata erősödik a desztillálás folyamán) létrehozott mintáiból választotta ki. 


Az ötödik üveg rejtette az illatot, amit 1921. május 5-én mutatott be. A világ egyik legismertebb parfümjévé vált, népszerűsége még ma is töretlen.


Calvin Klein



A kezdetek
1942. november 19-én született New York Bronx negyedében, ausztriai-magyar emmigráns szülőktől. Ő volt a második gyerek a háromból. A divat szeretete hamar megmutatkozott: édesanyját rendszeresen elkísérte a bevásárlókörutakra, valamint saját erőből tanult meg varrni és vázlatokat készíteni.

Tanulmányait a New York's High School of Art and Design középiskolában, majd a Fashion Institute of Technology egyetemi szakon végezte.


Karrier
Gyerekkori barátja, Barry Schwartz segítségével céget alapított, így a tehetség üzleti érzékkel párosult. A Calvin Klein Ltd. 1968-ban 10 000 dollár kezdőtőkével és néhány darab női ruhával, valamint kabáttal indult, a New York hotel üzlethelyiségében. Egy évre rá 50 000 dolláros megrendelést kellett teljesíteniük a Bonwit Teller cégnek, ami főként női és férfi kabátokból állt.
A kollekció sikeres lett, és Klein 1969-ben megjelent a Vogue magazin címlapján. 1971-ben már klasszikus blézerek, sportruházat, valamint a fehérnemű is jelen volt a portfólión.

Rendkívül egyszerű, határozott és elegáns szabásmintáival, legtöbbször visszafogott színű ruháival forradalmat idézett elő a divatvilágban. Minimalista stílusa egyre népszerűbb lett a városi üzletemberek és üzletasszonyok körében, akik rádöbbentek, hogy a stílus az egyszerűségben és nem a hivalkodásban rejlik.


1973-ban nyerte meg először a Coty Award díjat, amit aztán a következő két évben is neki ítéltek 74 darabos nőiruha kollekciójáért. 1977-re a bevételek 30 millió dollárra ugrottak, és tervezett már kiegészítőket is: sálakat, öveket, cipőket és napszemüvegeket. Miután piacra dobta farmereit és férfiruha kollekcióját, a bevételek már a 100 millió dolláros álomhatárt súrolták. 1978-ban 200 000 db fogyott el a híres farmerból már az első héten, ahogy a boltokba került.
Az akkor még tinédzser Brooke Shields volt a CK farmerek kampányának arca - legendássá vált reklámfotóján feszülő Calvin Klein-farmerben közölte a világgal, hogy
"You know what comes between me and my Calvins? Nothing" and "I've got seven Calvins in my closet, and if they could talk, I'd be ruined."
(Nyersfordításban: Tudod mi van köztem és a Calvinom között? Semmi/Hét Calvinom van a gardróbomban, ha beszélni tudnának, tönkremennék)

Az 1970-es évek végén a cég fejest ugrott a kozmetikai termékek világába, de hamar visszakoztak a nagy veszteségek miatt. Szerencsére a farmerőrület soha nem látott bevételeket produkált, és a nőknek tervezett boxer sortok, valamint a férfi fehérnemű kollekció is sikeresnek bizonyultak. A fehérneműket később - a 90-es években - Mark Wahlberg, Antonio Sabato Jr. reklámozták, a Calvin Kleinra jellemző provokatív módon. A Calvin Klein Underwear rávilágított arra, hogy az alsónadrág rendkívül divatos darab tud lenni.
A nyolcvanas évek végén mégis jött egy hullámvölgy. A pletykák arról szóltak, hogy a Calvin Klein Industries a rá nehezedő nyomás és a bevételek hirtelen csökkenése miatt eladó, és a Triangle Industries csak azért állt el a felvásárlásától, mert épp zuhanófélben voltak a részvényárfolyamok.


Parfümjei szintén híresek és kelendőek lettek. Az Obsession, az Eternity, Escape, a Contradiction nevű illatokat a fél világ ismeri, de a legnagyobbat a CK One uniszex parfümmel alkotta, amihez Kate Moss arca kapcsolódik. A reklámkampány alapja ismét a szexualitás lett, ami bevált és hatott a közönségre. Klein híres arról, hogy sokszor alkalmaz nagyon fiatal, prepubertás korban lévő modelleket, a reklámokkal a közszemérem tűréshatárait próbálgatva.

A cég folyamatos és növekvő nyereséget produkált még a nyolcvanas évek elején is, amikorra 12 000 üzlet működött az Egyesült Államok területén, és 6 egyéb országokban. A bevételek több száz millió dollárt tettek ki. A pénzügyi kiszámíthatatlanság, és gyakori hullámvölgyek hatására azonban Klein mégis úgy döntött, hogy eladja a vállalatot. Tárgyalások és ajánlattevések tömkelege után a CKI a Phillips Van Heusen Corp. tulajdona és leányvállalata lett.

Illatok
Calvin, Calvin Klein Man, ck be, ck IN2U, ck one, Red Hot limitált széria, Graffiti limitált széria, ck one Electric limitált széria, ck one Scene limitált széria, ck one Summer [2004. sárga és zöld] [2005. citrom és narancssárga] [2006. kék és zöld] [2007. piros és zöld] limitált szériák, Contradiction, Crave, Eternity, Eternity Moment, Eternity Purple Orchid limitált széria, Eternity Rose blush limitált széria, Eternity Summer limitált széria, Escape, Euphoria, Euphoria Blossom, Obsession, Obsession Night, Truth.



Guccio Gucci



A kezdetek
1881. március 26-án született Florence-ben egy kézműves mesterember fiaként. Nagyon fiatalon indult Párizsba szerencsét próbálni, majd Londonban kötött ki.

A Savoy hotelben kapott állást, és főpincérré küzdötte fel magát. Nem kellett sok idő, és a fejében motoszkálni kezdett a gondolat, hogy az ott látott extravagáns bőröndöknél és táskáknál ő sokkal jobbat tudna készíteni. London is inspirálta; nem győzte figyelni és magába szívni a kultúrát, az eszményeket és a stílust.


Karrier
Mikor 1920-ban, 39 évesen visszatért Olaszországba, szülővárosában megnyitotta első üzletét, mindössze 30 000 lírából.

Az első sikereket lovasok számára készített bőrtermékekkel, főleg kiegészítőkkel érte el. Ő és fiai - Aldo, Ugo, Vasco és Rodolfo -, valamint varrónő felesége keményen dolgoztak. Munkáik kifogástalanok voltak, ez egyre nagyobb hírnevet, és egyre kifinomultabb vásárlókat eredményezett. A vállalkozás fejlődött, erősödött, és újabb boltokat tudtak nyitni Rómában és Milánóban.

1953-ban azonban Gucci meghalt. Az üzlet ennek ellenére tovább virágzott, és még abban az évben megnyitották az első tengerentúli üzletet New Yorkban. Az ötvenes években az egyedi nyakkendőik, övcsatjaik, minőségi mokasszinjaik és bambuszfogójú női táskáik öregbítették a divatház hírnevét, és az emberek még szélesebb köre szerette meg a márkát. Újabb üzleteket hoztak létre olyan helyeken, mint London, Tokyo, Párizs vagy Beverly Hills. A hatvanas évekre a Gucci státuszszimbólum lett. A következő években a családi viszálykodásoktól volt hangos a sajtó. Rodolfo halála fejetlenséget okozott. 1987-ben Maurizio, Rodolfo fia rábírta a többieket: itt az ideje annak, hogy megjelenjenek a kifutókon.1993-ra meghódították a divatshowkat, a Guccit már mindenki ismerte, sztárok viselték előszeretettel népszerű eseményeken.


A divatház idegen kezekbe került
Maurizio meggyilkolása pontot tett a családi vállalkozás fejlődésére. A sok veszekedés és további viszálykodás hatására ma már nem ül Gucci az igazgatótanács tagjai között.


Yves Saint Laurent


A 20. század egyik legnagyobb divattervezője. Karrierje egészen tizenéves korában indult, és sikeres volt haláláig. 


A negyvenes évek francia Algériájában született, édesapja egy biztosítótársaságot vezetett. Felmenői Elzászból menekültek a háború elől.

      Iskola évei alatt számkivetettként élt már-már terrorizálták osztálytársai. Ennek köszönhetően fantáziájában keresett menedéket és Párizsba vágyott. 11 évesen édesanyja divatlapjait lopkodta, és folyamatosan rajzolt belőlük. Ekkor szeretett bele a jelmeztervezésbe.


      Tizenhét évesen költözött Párizsba, hogy egy neves divatiskolában tanuljon. Több tervezői versenyt nyert már ekkor, divatrajzai a Vogue-ban is megjelentek. Ekkor figyelt fel tehetségére Christian Dior és alkalmazni kezdte. Olyan jól együtt tudtak működni, hogy huszonegy éves korára művészeti vezetővé léptették elő. Első feladatai közé tartozott, hogy megmentse a divatházat a hanyattlástól.
      
      Első kollekciója hatalmas siker lett. (Ligne Trapèze). Újításokat vezetett be, mint például megszabadította a ruhákat a vattatömésektől és a merevítőktől, ennek köszönhetően az öltözékek sokkal természetesebb hatást keltettek. Dior 57-es halála után reflektorfénybe került. 



      Kezdeti sikereiben törést okozott a polgárháború. Behívó levelet kapott és katonai szolgálatra kötelezték szülőhazájában. Számára teljesen idegen volt ez a világ, ezért idegösszeomlást kapott és elmegyógyintézetbe került. Az elektrosokkos kezelés és a gyógyszerek drogfüggőséghez vezettek. Ennek következményeként elveszítette állását Diornál, és teljesen kicsúszott lába alól a talaj. Egyetlen emberre számíthatott egész életében, élettársára és szerelmére Pierre Bergé-re. Mind a magánéletben, mind pedig a munkában mellette állt, nagyrészt neki köszönhető, hogy az Yves Saint Laurent márkává nőtte ki magát.

Pierre-rel


      1961-től a Bergé divatház alkalmazta, miután a kórházból hazatért, emellett saját neve alatt is készített kollekciókat.
Az első saját üzlete 66-ban nyílt meg Párizsban, ami hatalmas sikert vonzott maga után. A 60-as években forradalmasította a francia divatot. A 70-es években megbotránkoztatta a világot a 80-as évekre beírta magát a divat történelmébe. 




Divatháza kezdetektől kifinomult nőies ruhákat tervezett, egyik legjellegzetesebb ezek közül a Mondrian-ruha. Továbbá szűk nadrágokat, combközépig érő csizmákat és nadrágkosztümöket csodálhattak meg tőle a márka kedvelői. Jelképei közé tartozik a saharienne kabát és a Le Smoking nadrágöltöny. Munkássága alatt sokat kísérletezett, nem félt a negatív visszajelzésektől. 75-ben kifutóra vitte az addig munkaruhaként funkcionáló overalt és elsőként készített modelleket átlátszó anyagból.


1993-ig a divatház meg tudta őrizni a függetlenségét, de az említett évben komoly anyagi gondok miatt felvásárolták, hat évvel később pedig a márkanév is Gucci tulajdonába került. Preat a porter részlege pedig Tom Ford vezetésével működött tovább.
99 után már csak haute coulture kollekciókat alkotott, ami exkluzív ruhákat és magas színvonalat jelent.

2002-ben, egy nagyméretű búcsú buli keretei között visszavonult, és összeházasodott szerelmével, Pierrel. Később, 2008-ban agydaganatban hunyt el.

Nemrégiben nagy változás volt a divatház életében, hogy az YSL logó a sarokba került és úgy döntöttek, hogy a márka már csak egyszerűen Saint Laurent néven fusson tovább. A logó, a név, a történet azonban tovább él. Például az idén nyáron végre itthon is bemutatott Yves Saint Laurent című filmmel, amely már most igazi klasszikus a divatrajongók körében.


Források:Wikipédia,InStyle,Google,saját

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése